Odpowiedzi na pytania ze spotkań informacyjnych dla OPS i PCPR
Pismo MRR dotyczące zastosowania w ramach Poddziałania 7.1.1 i 7.1.2 instrumentu aktywizacji zawodowej, tj. pracy, praktyki, stażu
Odpowiedzi na pytania ze spotkań informacyjnych dla przedstawicieli OPS-ów, PCPR-ów oraz DOPRS ( 14 oraz 15.04.11r.)
Czy OPS musi
pisać projekt tylko "pod" pieniądze zagwarantowane na daną
jednostkę, czy może otrzymać większą pulę pieniędzy?
Każdy OPS i PCPR w województwie dolnośląskim może
wykorzystać środki na projekt systemowy, których wysokość jest ustalona dla
każdego ośrodka z osobna i zawarta w Załączniku
nr 1 do Planu Działania na lata 2007 – 2008 dla Priorytetu VII. Nie jest możliwe otrzymanie większej kwoty
środków ponad te, które są zapisane w Załączniku. Należy jednak zwrócić uwagę,
że możliwe jest otrzymanie premii za realizowanie projektu w partnerstwie z
innym beneficjentem, czyli np. z OPS – em z sąsiedniej gminy. Dodatkowo w Planie Działania na lata 2007 – 2008 dla
Priorytetu VII została zawarta możliwość uzyskania dodatkowych środków, w
przypadku, gdy nie wszystkie gminy wystąpią o dofinansowanie projektu do
01.03.2008 r. Wówczas Instytucja Pośrednicząca do 15.03.2008 r. dokona
realokacji środków na te gminy, które złożyły wniosek o dofinansowanie. Gminy,
które uzyskają dodatkowe środki będą mogły je przeznaczyć na aktywną
integrację, pod warunkiem skorygowania swojego projektu systemowego,
uwzględniającego większy budżet projektu i złożenia go do IW (IP2) do
31.03.2008 r.
Czy
można pisać 2 projekty systemowe dla jednostki ?
Nie. Każdy beneficjent systemowy pisze jeden projekt
na dany rok kalendarzowy.
Czy
w projekcie systemowym szkolenie odnoszące się do wybranej grupy beneficjentów
musi być typowo zawodowe, czy może być to np. kurs prawa jazdy ?
Do instrumentów aktywizacji edukacyjnej zalicza się:
„skierowanie i sfinansowanie zajęć w ramach podnoszenia kluczowych kompetencji
o charakterze zawodowym lub zdobywania nowych kompetencji i umiejętności
zawodowych umożliwiających aktywizację zawodową.” Wobec tego kurs prawo jazdy może
zostać sfinansowany osobie, która dzięki temu zostanie zaktywizowana zawodowo.
Co to są koszty pośrednie – co można do nich
zaliczyć?
Koszty pośrednie stanowią tą część kosztów
beneficjenta, która nie może zostać bezpośrednio przyporządkowana do konkretnego
zadania będącego wynikiem realizowanego projektu. W szczególności koszty
pośrednie moga obejmować:
· koszty zarządu,
· opłaty administracyjne (np. opłaty za najem powierzchni biurowych lub czynsz),
· opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową, wodę,
· amortyzację,
· usługi pocztowe, telefoniczne, tekleksowe, internetowe,
· koszty materiałów biurowych I artykułów pismienniczych (np. Długopisów, papieru, teczek, toneru do drukarek, dyskietek),
· koszty ubezpieczeń majatkowych,
· koszty ochrony,
· środki do utrzymania czystości pomieszczeń,
· sprzątanie pomieszczeń, dezynfekcję i deratyzację pomieszczeń itp.
Koszty pośrednie kwalifikują się do dofinansowania (stanowią wydatki kwalifikowalne), pod warunkiem, że nie zostały uwzględnione w kosztach bezpośrednich projektu (nie zawierają wydatków pokrywanych w ramach innych pozycji budżetowych) oraz nie są finansowane z innych źródeł (np. środków własnych beneficjenta).
Wartość kosztów pośrednich jest ograniczona następującycmi limitami:
· do 20% bezpośrednich kosztów projektu, - w przypadku projektów o wartości do 2 mln zł.
· do 15% bezpośrednich kosztów projektu, - w przypadku projektów o wartości od 2 mln zł. do 5 mln zł.
· do 10% bezpośrednich kosztów projektu, - w
przypadku projektów o wartości powyżej 5 mln zł.
Ile można wydać na konstrukcję projektu?
Maksymalna wartość projektu (maksymalna
całkowita wartość projektu - 4.1 Koszty ogółem) równa się kwocie zakontraktowanej
dla poszczególnego Beneficjenta zgodnie z załącznikiem nr 1 w Planie Działania.
Czy w ramach realizacji projektu VII
działając/opierając się na upowszechnieniu aktywnej integracji i pracy
socjalnej możemy zaplanować oraz zrealizować w tym projekcie koszty edukacyjne
pracownika socjalnego, którego będziemy chcieli zatrudnić w późniejszych
latach? Chodzi głównie o osoby z brakiem odpowiednich kwalifikacji zawodowych
(jakie wskazuje ustawa o pomocy społecznej – zatrudnienie pracowników socjalnych)
aby mogli spełniać wymogi podjęcia stanowiska pracownika socjalnego, a mają
wykształcenie pochodne do pracownika socjalnego – służby socjalne, np. pokrycie
części kosztów opłaty za studia, którzy będą mieli odpowiednie kwalifikacje
zatrudniające pracowników socjalnych ?
Przez upowszechnianie aktywnej integracji
i pracy socjalnej rozumie się:
a) możliwość zatrudnienia dodatkowych pracowników socjalnych,
b) koszty wynagrodzenia wynikające z dodatkowych zadań (wynikających z projektu) dla pracowników pomocy społecznej bezpośrednio realizujących zadania na rzecz aktywnej integracji w formie premii lub dodatków.
W związku z powyższym w ramach projektu
kawalifikowalne będą jedynie wydatki związane z zatrudnieniem nowego pracownika
socjalnego (spełniającego wymogi ustawy o pomocy społecznej) w przypadku
zaplanowanych etatów zgodnie z Planem Działania.
Jak należy rozumieć pojęcie „wartości dodanej” w
projekcie ?
Działania finansowane ze
środków EFS powinny dostarczać tzw. wartość dodaną. Chodzi o zaproponowanie w
ramach projektu takich przedsięwzięć, które będą uzupełnieniem dotychczas
prowadzonej praktyki o nowe, innowacyjne elementy. Wartość dodana oznacza też
osiągnięcie zamierzonych celów przy wykorzystaniu jak najmniejszych nakładów
finansowych, zgodnie z zasadą racjonalności. Przez wartość dodaną projektu,
realizowanego w ramach PO KL przy wsparciu EFS można rozumieć np.:
· osiągnięcie dodatkowych rezultatów takich jak wyższe lub uzupełniające kwalifikacje, potwierdzone stosownym świadectwem lub dyplomem,
· osiągnięcie rezultatów innych niz rezultaty osiągane w ramach dotychczasowych działań realizowanych bez wsparcia EFS,
· utworzenie dodatkowej liczby nowych miejsc pracy,
· dostarczenie usług, które byłyby nieosiagalne bez wsparcia z EFS,
· wsparcie dotychczasowej działalności beneficjenta odzwierciedlającej cele PO KL, która bez wsparcia z EFS zostałaby poważnie ograniczona lub przełożona w czasie,
· zwiększenie liczby osób mających dostęp do instrumentów aktywnej integracji.
Wartość dodaną, jaka ma zostać osiągnieta
dzięki projektowi, należy wykazać już na etapie przygotowania projektu
systemowego. Należy też zaplanować sposób pomiaru jej osiągania.
Cross-financing – do 15% całości projektu, czy
do 15% wysokości środków na etat ?
Cross-financing może dotyczyć wyłącznie
takich kategorii wydatków, których poniesienie wynika z potrzeby realizacji
danego projektu i stanowi logiczne uzupełnienie działań w ramach PO KL.
Zasadniczo zatem powinny być to wydatki związane z zakresem merytorycznym
projektu. Cross-financing powinien być ponadto powiązany wprost z głównymi
zadaniami realizowanymi w ramach danego projektu. Wartość wydatków w ramach
cross-financingu w ramach Priorytetu VII nie może stanowić więcej niż 15%
wszystkich wydatków kwalifikowalnych stanowiących budżet projektu.
Czy w ramach projektów systemowych OPS możliwe
jest utworzenie przedszkola i wynagrodzenia dla pracowników w/w jednostki można
pozyskać z środków projektu ?
Nie. W ramach
Poddziałania 7.1.1 realizowane mogą być następujące typy projektów:
· rozwój form aktywnej integracji poprzez kontrakty socjalne, (w tym: indywidualne programy wychodzenia z bezdomności) oraz programy aktywności lokalnej obejmujące:
- wspieranie zdolności do podjęcia zatrudnienia poprzez zatrudnienie socjalne, szkolenia, oraz zajęcia reintegracji zawodowej u pracodawcy,
- usługi o charakterze edukacyjnym, zdrowotnym i społecznym, których celem jest wsparcie mobilności na rynku pracy pozwalające na przezwyciężenie indywidualnych barier w powrocie na rynek pracy,
- rozwój nowych form wsparcia indywidualnego i środowiskowego umożliwiających integrację zawodową i społeczną osobom ze specyficznymi trudnościami na rynku pracy.
· upowszechnianie aktywnej integracji i pracy socjalnej
w regionie (wzmocnienie kadrowe służb pomocy społecznej).
Czy ośrodek musi założyć rachunek bankowy nowy, na
który będą wpływać pieniądze unijne ?
Tak. W celu realizacji projektu
systemowego wymagane jest otwarcie i prowadzenie odrębnego rachunku bankowego.
Czy można w jednym wniosku zawrzeć kontrakt np.
dla 10 osób i Program Aktywności Lokalnej dla 20 osób?
Tak. W zadaniu aktywna integracja można
zaplanować realizację kontraktów socjalnych i programu aktywności lokalnej.
Czy wyłącznie kobiety mogą zostać objęte
wsparciem?
Jeżeli zidentyfikowane przez beneficjenta
potrzeby przemawiają za realizacją działań skierowanych wyłącznie do kobiet,
wówczas jedynie kobiety mogą zostać objęte wsparciem w ramach projektu. Należy
jednak zaznaczyć, iż możliwość udziału w projekcie należy zapewnić zarówno
kobietom jak i mężczyznom (zgodnie z zasadą równości szans).
Od kiedy należy rozpisać zadania i koszty z nimi
związane?
Zgodnie z Planem
Działania wydatki związane z realizacją projektu mogą być kwalifikowalne od
01.01.2008 r. Oznacza to jednocześnie możliwość realizacji zaplanowanych zadań
i ich finansowania od 01.01.2008 r. do 31.12.2008 r. Okres realizacji projektu
(pkt 1.8 we wniosku o dofinansowanie) określa czas trwania projektu, czyli
realizacji zadań oraz możliwość ponoszenia kosztów związanych z ich
realizacją.
Czy w celu realizacji
projektu systemowego można sfinansować z EFS wynajęcie pomieszczenia na biuro
projektu lub na miejsce spotkań z uczestnikami projektu?
Tak, o ile jest to uzasadnione w celu
realizacji zadań w projekcie.
Czy istnieje obowiązek
monitoringu i ewaluacji w projektach systemowych?
Każdy projekt musi być monitorowany pod
kątem osiągania założonych rezultatów w celu przeciwdziałania występującym
nieprawidłowościom. Ewaluacja nie jest konieczna w każdym projekcie, niemniej
jednak jest możliwa do założenia pod warunkiem wykorzystania jej wyników do
poprawienia jakości projektu w czasie jego realizacji.
Czy OPS-y otrzymają
doradztwo przy pisaniu projektów systemowych?
Jednym z elementów projektu systemowego ROPS jest doradztwo dla instytucji
pomocy społecznej w regionie. Istnieje więc możliwość zastosowania tego
doradztwa dostosowanego do potrzeb w zakresie pomocy społecznej i
sfinansowanego z projektu systemowego ROPS. Ponadto każdy OPS lub PCPR może
skorzystać z pomocy ROEFS na zasadach jednakowych dla wszystkich potencjalnych
beneficjentów.
Jeśli projekty są 7
letnie a wnioski o dofinansowanie na rok, to kto i kiedy widzi cały projekt?
Czy logika projektu ma dotyczyć pojedynczego wniosku o dofinansowanie czy
całego 7-letniego projektu?
Projekty systemowe OPS i PCPR są w rzeczywistości jednym typem projektu
realizowanym przez okres 7 – letni. Niemniej jednak z uwagi na konieczność
dokonywania rocznego budżetowania zadań, projekt ten został podzielony na etapy
roczne. Każdego roku podmiot jest zobowiązany złożyć nowy wniosek aplikacyjny,
w którym podejmuje kolejne działania wobec nowych lub - w uzasadnionych
przypadkach - tych samych osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Rodzaje
działań i podejmowanych inicjatyw w projekcie muszą wynikać z założonych celów
PO KL oraz potrzeb wstępujących aktualnie w danym regionie. Tym samym logika
projektu powinna być zachowana zarówno na poziomie rocznych etapów jak i całego
okresu 7 – letniego.
Czy możliwe jest
uczestnictwo jednej osoby w projekcie przez dwa lata?
Tak o ile wymaga tego sytuacja danej osoby i zastosowano instrumenty
wsparcia, których zakończenie nie jest możliwe przed końcem roku
kalendarzowego. Jednocześnie osoba taka jest wykazywana w sprawozdawczości
projektu jako jedna i ta sama osoba w obu latach sprawozdawczych.
Czy będzie stworzony
wzorcowy projekt systemowy dla OPS i PCPR z którego by można korzystać
dostosowując go do realiów działania jednostki?
Biorąc pod uwagę niewielkie dotychczasowe
doświadczenie instytucji pomocy społecznej w aplikowaniu o środki EFS,
Instytucja Zarządzająca podjęła działania w kierunku przygotowania
przykładowego (ale nie wzorcowego) projektu dotyczącego realizacji form aktywnej
integracji w gminie lub powiecie. Przykładowy projekt pojawi się wkrótce na
stronie internetowej www.efs.gov.pl.
Jednocześnie należy pamiętać, że każdy projekt powinien zachować swoją
specyfikę, wynikającą z indywidualnych potrzeb i sytuacji w regionie.
Co może tak naprawdę
zawierać się w kwocie 5 tys. przeznaczonej na osobę w ramach kontraktu
socjalnego? Jak ona jest rozliczana?
Ta część kosztów projektu jest przeznaczona na sfinansowanie wyłącznie
instrumentów aktywnej integracji dla ostatecznych odbiorców projektu.
Instrumenty te zostały wymienione w Systemie Realizacji PO KL.
Koszt 5 tys. zł jest kosztem ryczałtowym, średnio na osobę, co oznacza że
kwota ta może być niższa w stosunku do jednej osoby wymagającej wsparcia i
wyższa w stosunku do innej. Co do zasady w ramach projektu systemowego nie
można przekraczać tej kwoty – wyjątki zostały szczegółowo określone w
„Zasadach…, natomiast beneficjent może przyjąć niższą stawkę średnioroczną na
danego klienta np. 3 lub 4 tys. zł.
W jaki sposób można się
ubiegać o środki nie wykorzystane przez inne podmioty w ramach projektów
systemowych?
Instytucja Pośrednicząca wspólnie z ROPS dokonuje corocznego podziału
środków na realizację projektów pomiędzy gminy i powiaty, które zgłosiły chęć
realizacji projektu systemowego w danym roku. Jeśli z podziału środków wynika
że nie wszystkie gminy i powiaty przystąpiły do realizacji projektów, IP może
podjąć decyzję o przekazaniu pozostałych środków innym beneficjentom, którzy w
ten sposób mogą zwiększyć budżety swoich projektów.
Czy jedna instytucja może w danym roku składać jeden
czy kilka wniosków na projekty systemowe?
Zgodnie z ideą projektu systemowego, który
jest dofinansowaniem zadań publicznych realizowanych przez daną instytucję
trudno wskazać zasadność realizacji więcej niż jednego projektu systemowego w
danym roku. Również biorąc pod uwagę brak możliwości przekazania dodatkowych
środków na kolejny projekt systemowy ze strony IP w danym roku należy
ograniczyć się do realizacji jednego projektu rocznie. Sytuacja ta nie wyklucza
równoczesnej realizacji projektów w trybie konkursowym, gdzie nie ma
ograniczenia co do liczby projektów realizowanych równocześnie (o ile IP nie
wprowadziła takiego ograniczenia w Planie działania).
Czy można łączyć kontrakt socjalny z programem na rzecz osób
niepełnosprawnych?
W opinii IZ łączenie kontraktu socjalnego z programem na rzecz osób
niepełnosprawnych nie jest wskazane, gdyż są to dwa różne narzędzia wsparcia za
pomocą których stosujemy instrumenty aktywnej integracji. Jednakże w
uzasadnionych przypadkach możliwy jest jednoczesny udział osoby objętej
kontraktem socjalnym w programie na rzecz osób niepełnosprawnych (i odwrotnie)
o ile zastosowane formy wsparcia w ramach tych dwóch narzędzi nie będą
tożsame.
Czy program aktywności
lokalnej może obejmować istniejące w powiatach programy tj. program pomocy
dzieciom, program wychodzenia z bezdomności, czy ma być zupełnie odrębnym
programem?
Idea programu aktywności lokalnej została
określona w „Zasadach …” i polega przede wszystkim na realizacji działań
partnerskich w środowisku osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Nie ma
przeciwwskazań aby objąć programem również istniejące inicjatywy na terenie
powiatu o ile spełniają one podmiotowe (właściwe grupy docelowe) i przedmiotowe
(właściwe działania) kryteria kwalifikowalności.
W jaki sposób będzie ujmowany w systemie PEFS
beneficjent ostateczny, w przypadku, gdy będzie korzystał kilkukrotnie z
różnych form wsparcia (liczony jako 1 osoba, tak jak było to dotychczas?). W
Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego
widnieje zapis, mówiący iż: „w przypadku podjęcia nowych działań wobec tej
samej osoby traktowana jest ona jako nowa osoba obejmowana wsparciem”;
Zgodnie z przyjętym systemem
sprawozdawczości w ramach PO KL osoba taka jest ujmowana jako jedna i ta sama
osoba (tak jak dotychczas). Przedmiotowy zapis w instrukcji zostanie zmieniony.
Czy pracownik socjalny, zatrudniony w ramach projektu
może wykonywać również inne zadania poza projektem?
Pracownicy socjalni (lub doradcy zawodowi) zatrudnieni w ramach projektu,
finansowani w całości z EFS (w ramach zadania "upowszechnianie pracy
socjalnej") powinni wykonywać wyłącznie zadania związane z
upowszechnianiem pracy socjalnej i form aktywnej integracji. Mogą to być
zadania realizowane zarówno w ramach projektu jak i finansowane ze źródeł
pozaprojektowych np. w ramach standardowej działalności jednostki.
Czy możliwe jest zatrudnianie przez beneficjentów
systemowych w ramach realizowanego projektu personelu, np.: koordynatora
projektu, księgowej, pracowników zajmujących się obsługą projektu lub
np. radcy prawnego, który wykonywałby zadania z zakresu obsługi prawnej,
niekoniecznie tylko z zakresu zamówień publicznych?
Tak. Możliwe jest zatrudnianie do obsługi
projektu wskazanego personelu pod warunkiem zachowania efektywności kosztowej i
wykazania niezbędności tego typu wydatków do realizacji projektu. Należy
jednakże odróżnić personel zatrudniony w projekcie do jego obsługi, od
personelu zatrudnionego do realizacji zadań merytorycznych np. zatrudnienie
prawnika lub psychologa do udzielania porad klientom. Rezultatem tego będzie
m.in. sposób wykazywania takich kosztów w projekcie.
Czy premie lub dodatki (w wysokości do 5%) dla
pracowników pomocy społecznej, bezpośrednio realizujących dodatkowe zadania na
rzecz aktywnej integracji - wynikające z projektu, mogą być finansowane także z
puli środków finansowych, przyznanych decyzją IP na dodatkowe etaty (oprócz
finansowania tych etatów)?
Środki finansowe przeznaczone na dodatkowe
etaty muszą spowodować zwiększenie stanu zatrudnienia w jednostce pomocy
społecznej o taką liczbę etatów jaka została zaproponowana przez IP w
załączniku do Planu działania. Jeżeli w wyniku zatrudnienia dodatkowych
pracowników pozostały jeszcze w dyspozycji jednostki środki finansowe z dotacji
rozwojowej, przeznaczone na ten cel, powinny one zostać wykorzystane do
współfinansowania innych zadań w projekcie systemowym, w tym m.in. dodatków do
określonej wysokości.
Przy opisie grup
docelowych w Poddziałaniu 7.1.1 i Poddziałaniu 7.1.2 występuje zapis
„korzystających ze świadczeń pomocy społecznej”. W przypadku Poddziałania 7.1.1
– jest to sprawa prosta, bo dotyczy podopiecznych ośrodków pomocy społecznej.
Jednak, co oznacza to określenie w Poddziałaniu 7.1.2? czy należy do projektu
kwalifikować wyłącznie osoby wymienione w tym Poddziałaniu jako grupy docelowe
tylko wtedy, kiedy to powiatowe centra pomocy społecznej udzielą im pomocy, czy
jednak też brać pod uwagę również pomoc udzieloną przez ośrodki pomocy
społecznej? Ale w przypadku pomocy społecznej na poziomie powiatów realizują
one działania z ustawy o pomocy społecznej i ustawy o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Czy w związku z tym
pojęcie „korzystających ze świadczeń pomocy społecznej” w Poddziałaniu 7.1.2
dotyczy wszystkich form, którymi dysponuje powiat, czyli zadania z wyżej
wymienionych ustaw?
Biorąc pod uwagę
konieczność wspierania w ramach Priorytetu VII PO KL osób zagrożonych
wykluczeniem społecznym lub wykluczonych należy zauważyć, że do tych kategorii
przynależą m.in. osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej -
niezależnie od podziału administracyjnego (gmina, powiat) wewnątrz systemu
pomocy społecznej. W związku dla uznania faktu korzystania ze świadczeń nie ma
znaczenia czy zostały one udzielone przez OPS czy PCPR. Natomiast katalog
świadczeń z pomocy społecznej jest sprecyzowany w art. 36 ustawy o pomocy społecznej.
Jednakże mając na uwadze konieczność szerokiego wspierania osób
niepełnosprawnych w dostępie do zatrudnienia i usług społecznych, do osób
korzystających ze świadczeń pomocy społecznej należy również zaliczyć te osoby
niepełnosprawne, które korzystają z usług powiatowego centrum pomocy rodzinie
m.in. na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (w takiej części, w jakiej ustawa określa
zakres zadań PCPR).
Czy nie ma przeszkód by ze środków EFS sfinansować
uczestnictwo w zajęciach integracyjnych organizowanych przez organizację
pozarządową?
Nie. Organizacje pozarządowe mogą być
beneficjentami wszystkich działań konkursowych oraz występować jako wykonawcy
działań zleconych (zgodnie z trybem przewidzianym w ustawie o pomocy
społecznej) w projektach systemowych OPS i PCPR.
Czy środki, którymi dysponują jednostki pomocy
społecznej na ekonomiczne usamodzielnienie się mogą stanowić wkład własny w
projekcie?
Zgodnie z zapisami „Zasad…” środki na
ekonomiczne usamodzielnienie się stanowią jeden z instrumentów aktywnej
integracji, które co do zasady są finansowane ze środków dotacji rozwojowej.
W ramach prac społecznie użytecznych, środki
refundowane z PUP są wykazywane jako wkład własny (Fundusz Pracy). W jaki
sposób powinny być wykazywane wydatki gminy na organizowanie prac społecznie
użytecznych - jako wkład własny z budżetu JST, czy też jako dofinansowanie EFS?
Środki JST przeznaczone na
współfinansowanie prac społecznie użytecznych mogą być wykazane w projekcie
systemowym zarówno jako wkład własny do projektu na ogólnych zasadach
dotyczących wskazywania wkładu własnego jak i mogą zostać pokryte ze środków
dotacji rozwojowej (wtedy nie są one wykazywane jako wkład własny).
W przypadku "wsparcia działań na rzecz integracji
społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych" może być finansowany pobyt
w środowiskowym domu samopomocy. Nie mamy jasności czy dotyczy to kwoty
odpłatności do której zobligowany jest klient czy gmina, a może całej kwoty.
W przypadku "wsparcia działań na
rzecz integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych" nie
zostało określone która część kosztów pobytu w środowiskowym domu samopomocy
może zostać dofinansowana. Wynika to z faktu, iż w zależności od potrzeb, instrument
ten może być sfinansowany częściowo lub w całości ze środków projektu - pod
warunkiem nie przekroczenia limitów przyznanych na osobę objętą projektem.
Zawsze w takim wypadku, określając kwotę dofinansowania należy brać pod uwagę
zakładany rezultat wsparcia i jego efektywność kosztową tzn. ocenić czy pobyt w
środowiskowym domu samopomocy jest instrumentem faktycznie poprawiającym
funkcjonowanie społeczno - zawodowe osoby niepełnosprawnej.
Jak należy rozumieć zapis „Zasad…”, zgodnie z którym
„Inicjatywę zawiązania partnerstwa zgłasza regionalny ośrodek polityki
społecznej (współpracując w tym zakresie z regionalnymi ośrodkami EFS oraz
innymi podmiotami) - str.12 pkt. 8, który organizuje spotkania z udziałem
proponowanych partnerów”?
Zapisy te odnoszą się do roli ROPS jako
koordynatora i realizatora polityki społecznej na terenie całego województwa.
Jednym z celów zaangażowania ROPS do projektów systemowych powinno być
włączanie do ich działalności procesu animacji współpracy
międzyinstytucjonalnej w regionie m.in. poprzez organizowanie wspólnych
konferencji, grup roboczych, czy spotkań, mających na celu ułatwianie
współpracy pomiędzy OPS, PCPR i PUP i wypracowanie wspólnych standardów takiej
współpracy.
Czy w przypadku uwzględnienia w kontrakcie socjalnym
prac społecznie użytecznych koniecznym jest zastosowanie jeszcze innego
instrumentu aktywnej integracji?
Tak. Wynika to z zapisu na str. 15
(przypis do pkt. e) „Zasad …”. Kontrakty socjalne przewidujące jako formę
wsparcia wyłącznie prace społecznie użyteczne nie mogą być współfinansowane ze
środków projektu systemowego.
Czy w ramach instrumentów aktywizacji społecznej: organizacja i finansowanie uczestnictwa w
grupach i klubach samopomocowych możliwe jest wynajęcie lokalu na klub
samopomocy dla wychowanków placówek opiekuńczo- wychowawczych, zakup sprzętu
komputerowego, sfinansowanie wynagrodzenia opiekuna klubu, ewentualnie umowy-
zlecenia dla prawnika, psychologa, doradcy, prowadzącego spotkania z
uczestnikami klubu?
Opisane powyżej koszty są kosztami
kwalifikowanymi z EFS i ich poniesienie wydaje się możliwe w ramach projektu
systemowego o ile na terenie danej gminy/powiatu nie funkcjonują podobne grupy
lub kluby samopomocowe do których można skierować uczestników. Należy również
pamiętać, że celem projektów z EFS jest finansowanie działań „miękkich” a nie
tworzenie nowych struktur czy instytucji.
Zdaniem IZ, powyższa inicjatywa jest
możliwa do realizacji raczej w trybie konkursowym, w ramach Poddziałania 7.2.1.
Dodatkową zaletą projektu realizowanego w trybie konkursowym jest możliwość
zwiększenia budżetu projektu w zależności od występujących potrzeb, podczas gdy
budżet projektu systemowego jest ograniczony do rocznej dotacji i muszą zostać
zachowane limity określone w „Zasadach…”.
Jeśli PCPR planuje utworzenie na terenie kilku gmin
swojego powiatu punktów konsultacyjnych, w których zatrudnieni będą specjaliści
prowadzący terapię rodzinną, psychologowie, prawnicy. Czy jest to możliwe do
sfinansowania ze środków EFS w ramach projektu systemowego PCPR, biorąc pod
uwagę, że osoby korzystające z takich punktów nie zawsze są podopiecznymi
pcpcr-u (skorzystają z usług takiego centrum tylko w sytuacji kryzysu,
doraźnie)?
Zgodnie z ustawą o zasadach prowadzenia
polityki rozwoju projekty systemowe w priorytecie VII polegają na
dofinansowaniu zadań publicznych realizowanych przez OPS, PCPR i ROPS. Oznacza
to, że jednostki te mogą prowadzić w projektach systemowych tylko takie
działania, które zostały przewidziane do realizacji na gruncie przepisów ustawowych.
Wskazana propozycja wydaje się możliwa do realizacji ewentualnie jako element
szerszego programu aktywności lokalnej, pod warunkiem zastosowania instrumentów
kwalifikowanych z EFS. Jednocześnie w opinii IZ bardziej adekwatne wydaje się
zorganizowanie tego typu inicjatywy w trybie konkursowym w ramach Poddziałania
7.2.1. W takim przypadku grupa docelowa projektu nie musi być złożona wyłącznie
z klientów pomocy społecznej i może zostać określona przez beneficjenta (w
granicach wyznaczonych przez SzOP). Ponadto w ramach projektu konkursowego nie
ma ograniczenia finansowego, które występuje przy projektach systemowych.
Czy kadra zarządzająca projektem OPS może być
zatrudniona na podstawie umów cywilno - prawnych?
Tak. Kwestia wyboru
rodzaju umowy pozostaje w kompetencji beneficjenta pod warunkiem zgodności z
przepisami prawa określonymi w przepisach odrębnych.
Czy możliwe jest dofinansowanie turnusów
rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych ze środków EFS? Jeśli tak to czy
jako wkład własny PCPR wykazuje wówczas kwotę dofinansowania ze środków PFRON?
Tak. Środki PFRON mogą stanowić wkład
własny jednostki do sfinansowania instrumentów aktywnej integracji, wśród
których występują również turnusy rehabilitacyjne. Niemniej jednak przy
projektowaniu wsparcia na rzecz osoby niepełnosprawnej należy mieć również na
uwadze konieczność poprawy jej funkcjonowania nie tylko społecznego ale i
zawodowego.
Czy w przypadku gdy WTZ finansowany jest w 90 % ze
środków PFRON, 10 %, które pokrywają jednostki można dofinansować z EFS
(podobnie ZAZ)?
Tak w przypadku gdy
PFORN finansuje WTZ czy ZAZ, ze środków EFS możliwe jest sfinansowanie z
dotacji rozwojowej wydatków będących współfinansowaniem ze strony samorządu ale
tylko na działania aktywne, prowadzące do rehabilitacji zawodowej i społecznej.
W przypadku gdy w ramach projektu możliwy jest udział osoby w zajęciach WTZ zaś
środki WTZ nie przewidują takich wydatków możliwe jest sfinansowanie
uczestnictwa tej osoby w WTZ w 100% ze środków dotacji rozwojowej.
Czy uczestnicy WTZ mogą być jednocześnie objęci
wsparciem w ramach projektu systemowego, przy założeniu, że będą to zupełnie
inne działania skierowane do nich?
Tak, mogą być objęci.
Warunkiem jest to aby nie było możliwe finansowanie tego samego zadania z dwóch
różnych źródeł. Możliwe jest np. finansowanie uczestnictwa osoby w WTZ ze
źródeł PFRON i jednoczesne finansowanie zajęć zwiększających kompetencje
zawodowe tej samej osoby ze źródeł dotacji rozwojowej.
Czy miesięczna pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki,
wypłacana przez PCPR może stanowić wkład własny?
Jeżeli PCPR planuje
realizację działań wobec osób opuszczających placówki opiekuńczo – wychowawcze,
środki przeznaczone zgodnie z art. 88 ustawy o pomocy społecznej może określić
jako wkład własny pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki.
Czy możliwe jest dofinansowanie ze środków EFS kosztów
turnusu rehabilitacyjnego w części, która musi dopłacić uczestnik lub
ewentualnie w całości?
Tak, jeśli elementem
kontraktu socjalnego jest uczestnictwo w turnusie rehabilitacyjnym możliwe jest
sfinansowanie tych wydatków ze środków projektu pod warunkiem, że wydatków tych
nie pokrywa PFRON.
Czy w związku z faktem, iż w ramach projektów
systemowych realizowanych przez beneficjentów systemowych zawierana jest kilkuletnia
umowa ramowa, okres realizacji tych projektów (a więc poszczególnych,
składanych corocznie wniosków o dofinansowanie realizacji projektu) może być
krótszy niż okres od 01 stycznia do 31 grudnia danego roku?
Okres realizacji
projektów jest zintegrowany z budżetem OPS i PCPR na dany rok i zakłada
realizację projektu od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku. Nie oznacza to
jednak konieczności realizacji wszystkich zadań przez pełne dwanaście miesięcy
– możliwe jest wcześniejsze zakończenie działań w projekcie – jednakże będzie
to skutkowało na koszty obsługi projektu. Jednocześnie w przypadku gdy w danej
jednostce został zatrudniony dodatkowy pracownik do realizacji zadań związanych
z aktywną integracją, jego działania są realizowane cały czas np. poprzez
upowszechnianie pracy socjalnej.
W przypadku kiedy beneficjentowi nie zostały przyznane
dodatkowe środki finansowe na upowszechnienie pracy socjalnej (dodatkowe etaty
pracowników socjalnych), czy możliwe jest zatrudnienie takiego pracownika na
etat, w ramach ogólnej puli środków przyznanej algorytmem danej
gminie/powiatowi? Jeśli tak, czy możliwe jest zatrudnianie w ramach środków z
projektu, pracowników dotychczas zatrudnionych w jednostce czy muszą to być
pracownicy nowi, zatrudnieni dodatkowo?
Zgodnie z zapisami
„Zasad…” możliwość zatrudnienia dodatkowego pracownika występuje tylko tam
gdzie wskazane to zostało przez IP w załączniku do Planu działania (wraz z
informacją o środkach na ten cel) na podstawie analizy potrzeb w zakresie
pomocy społecznej. Natomiast ogólna pula środków na realizację projektu jest
przeznaczona na sfinansowanie kosztów przede wszystkim w odniesieniu do
instrumentów aktywnej integracji a także – ewentualnie - kosztów zarządzania
projektem (m.in. księgowości, koordynacji, promocji itp.).
Ponieważ od 1 stycznia 2008r. przepisy ustawy o pomocy
społecznej zmieniły się, jak należy rozumieć w tym kontekście zapis podany w
pkt 5.1. ppkt 1d „Zasad przygotowania, realizacji i rozliczania projektów
systemowych OPS, PCPR i ROPS w ramach PO KL”, który mówi o możliwości
przyznania zasiłku okresowego w kwocie przewyższającej
jego minimalną wysokość. Zgodnie z art. 38 ust. 3 ustawy z 12 marca 2004 o
pomocy społecznej minimalna kwota zasiłku okresowego wynosi 50% różnicy między
kryterium dochodowym a dochodem rodziny ( i od stycznia 2008 będzie to zapis
obowiązujący, gdyż dotychczas - zgodnie z art. 147 wym. ustawy - kwoty
minimalne były mniejsze niż 50% różnicy). Z art.38 ust.6 tejże ustawy wynika,
że rada gminy, w drodze uchwały, może podwyższyć minimalne kwoty zasiłku
okresowego. Moim zdaniem, w pkt 5.1. ppkt 1d jest mowa o fakultatywnej części
zasiłku okresowego, wynikającej z uchwały rady gminy ( i przez gminę
finansowanej). Świadczy o tym zapis dotyczący wkładu własnego jst w kontrakcie
socjalnym (pkt 5.1. ppkt 1h). Zaznaczam, że na obligatoryjną część zasiłku
okresowego (czyli na 50% różnicy) gminy otrzymują dotację celową z budżetu
państwa. Zgodnie z pkt 8.1 wkład własny do projektu może być wnoszony w postaci
środków budżetu JST na finansowanie zasiłków i pomocy w naturze. Beneficjenci
mają wątpliwość czy w przypadku kiedy gmina wypłaca tylko minimalne zasiłki,
które wg źródła pochodzą z budżetu państwa można środki te można traktować jako
wkład własny gminy?
Przewiduje się, że wkładem
własnym mogą być zasiłki wypłacane przez gminę i finansowane ze środków gminy.
Wkładem własnym nie mogą być środki finansowane ze źródeł budżetu państwa.
Jako wkład własny w
projekcie systemowym mogą być m.in. zastosowane zasiłki okresowe i zasiłki
celowe w przypadku osób niekorzystających z zasiłków okresowych. Czy zapis
„niekorzystający z zasiłków okresowych” przy omawianiu zasiłku celowego odnosi
się do ogólnej sytuacji osoby, czy tylko czasu jej obecności w projekcie a może
konieczności wyboru przez beneficjenta, który z tych zasiłków wybiera jako
wkład własny? Moje pytanie wynika z tego, iż na spotkaniach pracownicy socjalni
ośrodków pomocy społecznej sygnalizują, że nie realizują pierwszej formy
wsparcia – czyli zasiłków okresowych wypłaconych z budżetu gminy, wypłacając
jedynie tę część, która pochodzi z budżetu państwa. Co powoduje, że nie ma
możliwości włączenia tego wsparcia do budżetu projektu. Z drugim instrumentem
wsparcia finansowego też może być problem, ponieważ pomoc społeczna w pierwszej
kolejności wypłaca zasiłki okresowe a zasiłki celowe są jakby dodatkiem z
przeznaczeniem na konkretny cel. Pracownicy socjalni przy takich zapisach w
„Zasadach…” obawiają się, że nie będą mogli wpisać tych kosztów do wniosku jako
wkład własny.
Kwestie pomocy
finansowej udzielanej przez OPS w ramach projektu muszą być zgodne z zapisami
ustawy o pomocy społecznej i jednocześnie środki na tą pomoc muszą pochodzić ze
środków własnych samorządu terytorialnego. Jednocześnie kwestia wyboru rodzaju
udzielanych zasiłków zostanie doprecyzowana w poprawionej wersji „Zasad…”.
Jak należy rozumieć zapis w pkt 4.3 „Zasad przygotowania, realizacji i rozliczania
projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej, Powiatowych Centrów Pomocy
Rodzinie oraz Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w ramach PO KL”, mówiący
iż: „niezależnie od sposobu realizacji zadań w ramach projektu beneficjenci z
terenu powiatu są obowiązani zainicjować zawiązanie partnerstwa zadaniowego z
powiatowym urzędem pracy, określające zasady współpracy w zakresie realizacji
zadań na rzecz aktywnej integracji”. Czy w tym przypadku Instytucja Pośrednicząca
powinna podejmować działania, zmierzające do weryfikowania podjętych działań
inicjujących (przez ROPS lub beneficjenta) zawiązanie takiego partnerstwa. Jaki
udział w tego typu działaniach ma pełnić ROPS?
Partnerstwo zadaniowe z
PUP nie ma charakteru formalnego tj. nie przesądza o wymogach formalnych
otrzymania dotacji. ROPS jest zobowiązany do inicjowania spotkań i zachęcenia
stron do zawarcia partnerstwa w tych przypadkach, w których strony nie są w
stanie zorganizować samodzielnie spotkania.
Jak należy traktować wymóg: „zatrudniania co najmniej
1 pracownika socjalnego na 2 000 mieszkańców, nie mniej jednak niż 3
pracowników w ośrodku”, w sytuacji gdy gmina posiada 2 pracowników na
4 000 mieszkańców. Czy należy zatrudnić kolejnego – trzeciego?
Tak brzmi obecny przepis ustawy o pomocy społecznej. Jednak wymóg ten
będzie rozliczany dopiero po 2010 roku.
Partnerstwo w projekcie
powinno być realizowane poprzez umowę między beneficjentem a partnerem. Czy w
takim razie w przypadku partnerstwa zadaniowego z powiatowym urzędem pracy
wystarczy nawiązanie porozumienia lub podpisanie listu intencyjnego?
Partnerstwo z PUP może
być realizowane poprzez porozumienie lub list intencyjny.
Jeśli papier komputerowy
jest opatrzony logo i używany do korespondencji można koszty zakupu i wydruku
zaliczyć do zadania Promocja?
W takim przypadku koszty te można zaliczyć
do zadania Promocja.
Jeśli plakaty promocyjne
wykonają dzieci i młodzież z domu dziecka a na ten cel kupimy farby i papier,
to będzie to koszt zadania Promocja?
W takim przypadku koszty te można zaliczyć
do zadania Promocja o ile materiały promocyjne zostaną przygotowane zgodnie z
zasadami określonymi w odpowiednich przepisach dotyczących informacji i
promocji w ramach PO KL (konieczność zachowania struktur logotypów, oznaczeń
itp.).
Na rok 2008 są
zaplanowane środki na usamodzielnianie wychowanków placówek – czy można to
sfinansować z EFS zamiast ze środków powiatu? Czy możliwe jest w ramach
projektu przyznać nagrodę wychowankowi placówki- usamodzielnianemu, za
osiągnięcie dobrych wyników w nauce?
Ten wydatek nie może być uznany jako
finansowany ze środków dotacji rozwojowej.
Czy projekt systemowy
może być realizowany w partnerstwie z inną instytucją niż PUP, PCPR, czy OPS?
Czy w ramach projektu systemowego OPS może przekazać część zadań, np. w ramach
aktywnych form integracji, organizacjom pozarządowym w oparciu o konkurs?
Projekty mogą być realizowane w ramach
partnerstwa relacji (wspólnej realizacji zadań) lub partnerstwa realizacji (zlecenie
zadań). Zasady wdrażania przewidują zlecenie zadnia organizacji pozarządowej
jeżeli jest to zgodne z ustawą o pomocy społecznej.
Czy klient może
korzystać z innych świadczeń wypłacanych przez MOPS (np. dodatki mieszkaniowe i
świadczenia rodzinne) i jednocześnie może zostać uczestnikiem w projekcie
systemowym i korzystać ze świadczeń w ramach projektu mu przysługujących?
Z punktu widzenia realizacji projektu
systemowego nie ma przeszkód aby klient objęty pomocą korzystał z innych
świadczeń. Do decyzji pracowników socjalnych pozostaje kwestia objęcia takiego
klienta wsparciem w ramach projektu. Jednak w takim przypadku świadczenia te
nie są wykazywane w projekcie.
Czy kontrakt socjalny
można zawrzeć w ramach projektu tylko z osobą czy też z rodziną? W sytuacji
zawarcia kontraktu z rodziną, czy pula 5000zł przypada na osobę czy kontrakt
(np. dwuosobowy)?
Kontrakt może zostać zawarty zarówno
indywidualnie jak i z rodziną w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, z tym
że podstawowe działania muszą być skierowane do osoby korzystającej ze
świadczeń pomocy społecznej. Możliwe jest również zawarcie odrębnych kontraktów
socjalnych w ramach rodziny. Decyzję podejmuje pracownik socjalny w uzgodnieniu
z kierownikiem ośrodka pomocy społecznej lub powiatowego centrum pomocy
rodzinie.
W jaki sposób naliczyć
wynagrodzenie wynikające z dodatkowych zadań (wynikających z projektu) dla
pracowników pomocy społecznej przyznawanych w formie premii lub dodatków (por.
punkt 8.2.3.b.ii „Zasad ...”)?
„Zasady…” określają tylko limity środków
przeznaczonych na finansowanie dodatkowego wynagrodzenia dla pracowników
socjalnych realizujących projekt oraz określają, że musi to znaleźć swój wyraz
w zakresie obowiązków i regulaminie premiowym. Sposób podziału środków i
indywidualnego przyznawania pozostawia się beneficjentom.
Czy pracownik socjalny
otrzymuje 5% miesięcznie (doliczane do wynagrodzenia) od kwoty zawartych z
uczestnikami projektu i realizowanych kontraktów czy też jest to 5% wartości
realizowanych kontraktów socjalnych wypłacane jednorazowo?
Odpowiedź jak wyżej.
Jakie możliwości udzielania wsparcia dochodowego dla
klientów pomocy społecznej ma PCPR? Czy środki wypłacane na kontynuację nauki,
lub na usamodzielnienie mogą być traktowane jako wkład własny do projektu
systemowego PCPR? System realizacji PO KL wymienia następujące instrumenty
wsparcia finansowego, które można zastosować w kontrakcie socjalnym: zasiłki
okresowe i zasiłki celowe oraz – w ramach instrumentów aktywnej integracji -
dofinansowanie usamodzielnienia ekonomicznego lub zmiany miejsca zamieszkania.
Jednakże wszystkie powyższe instrumenty wsparcia dochodowego są wypłacane przez
gminy. Natomiast brak informacji o możliwości wsparcia finansowego osób
opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze (środki na usamodzielnienie się
oraz na kontynuację nauki przewidziane na mocy art. 88 ustawy o pomocy
społecznej) w ramach indywidualnych programów usamodzielnienia, wobec czego nie
jest jasne, czy projektodawcy mogą zaplanować taką formę wsparcia w projekcie?
Zgodnie z art. 88 ustawy
o pomocy społecznej pomoc dla osoby usamodzielnianej obejmuje:
- pracę socjalną oraz
- pomoc pieniężną na usamodzielnienie;
- pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki;
- pomoc w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych, w tym w mieszkaniu chronionym;
- pomoc w uzyskaniu zatrudnienia;
- pomoc na zagospodarowanie - w formie rzeczowej.
W przypadku realizacji projektu praca
socjalna w części dotyczącej wynagrodzenia pracownika realizującego projekt
może być wkładem własnym podobnie jak pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki
oraz pomoc pieniężną na usamodzielnienie i pomoc na zagospodarowanie - w formie
rzeczowej.
Czy pracownik socjalny
dotychczas zatrudniony w OPS może zostać przesunięty do realizacji projektu?
Jeśli tak, to czy wówczas jego wynagrodzenie będzie w 100% opłacane ze środków
na dofinansowanie projektu? Na miejsce tej osoby zatrudniona zostanie wówczas
nowa osoba do OPS tak, aby liczba pracowników ośrodka wzrosła.
„Zasady…” i „Wytyczne kwalifikowalności” wydatków przewidują
również możliwość oddelegowania pracownika do zadań związanych z projektem w
wymiarze zarówno całego etatu jak i części etatu - w zależności od jego udziału
w projekcie. W takiej sytuacji jego wynagrodzenie może zostać sfinansowane ze
środków projektu, co jednocześnie umożliwia zatrudnienie dodatkowego pracownika
do OPS.
Czy jest możliwe w
ramach projektu systemowego OPS/PCPR wyremontowanie pomieszczenia
(przystosowanie pomieszczenia, np. ująć malowanie pomieszczenia i zakup
wykładziny) dla pracownika socjalnego realizującego kontrakt socjalny w ramach
projektu?
Zgodnie z zapisami dokumentów programowych
PO KL możliwość remontu pomieszczeń jest dopuszczalna w ramach
cross-financingu, co powoduje że może dotyczyć wyłącznie takich kategorii wydatków,
których poniesienie wynika z potrzeby realizacji danego projektu i stanowi
logiczne uzupełnienie jego działań. Wydatki ponoszone w ramach cross-financingu
powinny również zostać przeznaczone przede wszystkim na zapewnienie realizacji
zasady równości szans, w szczególności w odniesieniu do potrzeb osób
niepełnosprawnych. W związku z tym propozycja pokrycia kosztów remontu
pomieszczenia dla pracownika socjalnego nie znajduje uzasadnienia na gruncie
zapisów dotyczących kwalifikowalności wydatków z EFS.
Czy radca prawny
zatrudniony w OPS może w ramach umowy zlecenia obsługiwać projekt?
IZ nie dostrzega przeciwwskazań dla
takiego rozwiązania o ile jest to zgodne z przepisami odrębnymi.
Czy Centrum Integracji
Społecznej funkcjonujące w formie gospodarstwa pomocniczego Miejskiego Ośrodka
Pomocy Społecznej (zgodnie z zapisami ustawy o zatrudnieniu socjalnym), może
wejść w partnerstwo z MOPS-em w realizacji zadań systemowych?
Tak, o ile CIS jest podmiotem posiadającym
odrębny status prawny od MOPS (tzn. nie jest jego częścią).
Kto i na jakiej
podstawie jest płatnikiem stypendium integracyjnego? To nie jest świadczenie
zawarte w ustawie o promocji zatrudnienia, ani w ustawie o pomocy społecznej.
Czy wypłacać je może OPS i czy jest to wydatek kwalifikowalny?
Instrument dotyczących stypendium
integracyjnego może być realizowany po wprowadzeniu zmian do ustawy o pomocy
społecznej w bieżącym roku.
Czy instrumenty w
postaci np. szkoleń, profilaktyki zdrowotnej, zajęć reintegracyjnych u
pracodawcy można realizować jedynie w partnerstwie? W ustawie o pomocy
społecznej nie ma do tej chwili zmian, które dawałyby OPS-om podstawę prawną do
wykorzystania tego typu narzędzi.
Powyższe instrumenty mogą być stosowane na
podstawie kontraktu socjalnego lub programu aktywności lokalnej. To pierwsze
narzędzie nie musi być realizowane w partnerstwie – natomiast przy drugim
partnerstwo jest obowiązkowe. Zmiany do ustawy o pomocy społecznej wprowadzone
zostaną w bieżącym roku.
Czy można przyznać
zasiłek celowy wspierający działania o charakterze aktywizacyjnym z
przeznaczeniem na minimum dożywiania, opłaty, leki itp. (zgodnie z ustawą o
pomocy społecznej)?
IZ nie dostrzega przeciwwskazań dla
takiego rozwiązania o ile zasiłek ten jest częścią kontraktu socjalnego na
rzecz aktywizacji.
Czy zlecanie szkoleń,
terapii zajęć dla beneficjentów – wymaga przetargu, czy można zawierać umowy
zlecenia?
To zależy od wysokości przedmiotu
zamówienia. Wszelkie operacje finansowe w ramach projektu muszą być zgodne z
obowiązującym prawem krajowym w tym również ustawą o zamówieniach publicznych.
Jeżeli zawierany jest
kontrakt socjalny na 6 miesięcy. Na jaki okres zatrudnić należy pracownika
socjalnego (dodatkowy etat)?
Zgodnie z zapisami „Zasad…” pracownik
socjalny jest zatrudniany na okres do 31 grudnia 2010 r. i do tego czasu ma
obowiązek realizacji zadań z zakresu aktywnej integracji oraz prowadzenia pracy
socjalnej – zarówno finansowanych w ramach projektu jak i w ramach statutowych
działań jednostki.
Czy można zrealizować
projekt dotyczący osób niepełnosprawnych zaburzonych psychicznie – domowników
Środowiskowego Domu Samopomocy, dotyczący programów
terapeutyczno-rehabilitacyjnych mających na celu doskonalenie umiejętności
życiowych jako formę integracji społecznej? Osoby zaburzone psychicznie –
domownicy ŚDS nie są osobami aktywnymi zawodowo, więc nie można ich w efekcie
aktywizować zawodowo.
Celem projektów współfinansowanych z EFS w
ramach Priorytetu VII jest aktywizacja społeczna i zawodowa osób zagrożonych
wykluczeniem społecznym. W związku z tym, osoby przebywające w ŚDS mogą być
beneficjentami działań wspierających ich funkcjonowanie społeczne i zdrowotne,
pod warunkiem połączenia tych działań z działaniami na rzecz poprawy ich
funkcjonowania na rynku pracy (niekoniecznie w formie zatrudnienia na otwartym
rynku pracy ale również innych form funkcjonowania zawodowego np. stażu,
przygotowania zawodowego, praktyki, reintegracji zawodowej, wolontariatu itp.)
lub w podjęciu kształcenia i podnoszenia kwalifikacji.
Czy w przypadku zawiązania
partnerstw z inną jednostką samorządu terytorialnego np. z Poradnią
Psychologiczno-Pedagogiczną lub PUP – można pracowników Poradni zatrudnić do
realizacji projektu lub zarządzania tym projektem, Czy pracownicy innych
jednostek organizacyjnych będąc pracownikami samorządowymi mogą zarządzać i
rozliczać projekt?
Wspólna realizacja projektu tj. w formie
partnerstwa oznacza, że jest wskazany lider partnerstwa oraz jego partnerzy.
Każdy z nich ma określone zadania do realizacji w danym projekcie i może dysponować
określonymi środkami na ich realizację. W związku z tym w opinii IZ nie
istnieje potrzeba dodatkowego zatrudnienia pracowników już zatrudnionych u
partnera do realizacji zadań, które partner powinien realizować w projekcie.
Natomiast nie ma ograniczeń podmiotowych co do zatrudnienia na stanowisku
koordynatora projektu o ile jest to zgodne z odrębnymi przepisami (np. Kodeksem
Pracy) tzn. osoba ta nie wykonuje tych samych obowiązków na podstawie odrębnych
umów o pracę czy cywilno-prawnych.
W ramach typu projektów
dotyczących wsparcia działań na rzecz integracji społecznej i zawodowej osób
niepełnosprawnych (w tym rozwoju działań aktywizacyjnych warsztatów terapii
zajęciowej) obowiązuje kwota 2000 zł na jednego uczestnika projektu. Na jakiej
podstawie prawnej należy podpisać porozumienie z podmiotem prowadzącym
warsztat?
Porozumienie może zostać podpisane po
wyłonieniu podmiotu w trybie konkursu na podstawie ustawy o pożytku publicznym
i wolontariacie.
OPS nie mogą na razie
prowadzić reintegracji zawodowej w postaci skierowania do zakładu pracy bez
nawiązania stosunku pracy, ale czy w ramach szkolenia w ramach instrumentu
aktywizacji edukacyjnej firma szkoleniowa może wysłać klienta (np. opiekunka
domowa) na praktykę do zakładu pracy?
IZ nie widzi przeciwwskazań by jednym z
elementów instrumentów aktywnej integracji realizowanych przez firmę
szkoleniową na rzecz klientów OPS/PCPR, były praktyki w zakładach pracy czy
inne formy wsparcia zawodowego. Należy jednak zapewnić, by wsparcie to było
zgodne z regułami udzielania pomocy publicznej.
Jak wskazać lidera
partnerstwa w przypadku realizacji projektu w partnerstwie zawartym między
dwoma OPS-ami (sąsiednie gminy)?
Powyższa decyzja pozostaje w kompetencji
beneficjenta(ów).
Czy ops-y i pcpr-y mogą
w swoich projektach wydatki pośrednie rozliczać ryczałtowo? (wg nowych
Wytycznych o kwalifikowalności?)
Każdy beneficjent uprawniony będzie - zgodnie z nowymi zasadami - do
rozliczania kosztów pośrednich ryczałtem, jeżeli taką opcję wybierze przy
konstruowaniu budżetu w ramach PO KL.
Czy możliwe jest
wykazanie ryczałtów na przejazdy dla pracowników socjalnych w kosztach
pośrednich projektu systemowego?
Ryczałty na przejazdy dla pracowników socjalnych powinny być wykazane w
odpowiednim zadaniu merytorycznym (np. „Praca socjalna”)a nie w kosztach
pośrednich o ile przejazdy będą związane z wykonywaniem określonych zadań
merytorycznych przez tych pracowników w projekcie. Natomiast w kosztach
pośrednich są wykazywane wyłącznie koszty związane z obsługą techniczną
projektu.
Wzór umowy ramowej
zawiera zapis o konieczności podawania informacji o szkoleniach do bazy ofert
szkoleniowych. Czy istnieje taka baza i gdzie?
Tak, baza ofert szkoleniowych jest prowadzona przez PARP i znajduje się na
stronie internetowej www.inwestycjawkadry.info.pl.
Jeżeli księgowa zatrudniona w Urzędzie Gminy prowadzi
również księgowość OPS i w UG znajduje się informatyczny system finansowo-
księgowy (ośrodek nie posiada odrębnej księgowości), w ramach jakich wydatków
powinno być wykazywane wynagrodzenie osoby pełniącej funkcję księgowej projektu
- w ramach wydatków pośrednich czy w bezpośrednich – w ramach zadania:
zarządzanie projektem.
Zgodnie z nową, aktualizowaną wersją „Wytycznych
w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL”, wydatki związane z obsługą
księgową projektu powinny być ujmowane w ramach kosztów pośrednich projektu.
Czy możliwość zatrudniania pracowników w projekcie
dotyczy również partnera?
Instytucja Zarządzająca nie wprowadziła
ograniczeń w zakresie możliwości zatrudniania pracowników do obsługi projektu
przez partnerów.
Czy koszty zatrudnienia personelu należy ujmować w
kosztach bezpośrednich w ramach zadania zarządzanie projektem?
Koszty związane z obsługą techniczną
projektu należy ująć w ramach kosztów pośrednich. Natomiast wynagrodzenie
personelu zajmującego się obsługą merytoryczną należy przyporządkować do danego
zadania – kosztu bezpośredniego – w ramach projektu.
W jaki sposób we wniosku należy zapisać wkład własny
wnoszony w postaci pracy pracowników socjalnych ośrodka? W przypadku ujęcia ich
w budżecie, etaty finansowane są z projektu, a więc nie stanowią wkładu
własnego.
Ujęcie w budżecie projektu wynagrodzeń
pracowników socjalnych ośrodka nie przesądza o tym, iż wynagrodzenia ich są
finansowane z kwoty dofinansowania. Również wkład własny i związany z nim koszt
powinien zostać uwzględniony w budżecie projektu.
Czy w ramach projektów
systemowych można wyremontować i wyposażyć świetlicę PCPR-u lub wynajętą (w
ramach cross - financing)?
W ramach cross-financingu dopuszczalne są remonty pomieszczeń
udostępnianych na potrzeby projektu i niezbędnych dla realizacji jego celów na
zasadach określonych w Wytycznych kwalifikowalności wydatków w ramach PO KL.
Wobec tego należy wykazać że powyższy wydatek jest niezbędny do realizacji
zasadniczych celów projektu.
Jak należy interpretować
podpowiedź w SzOP PO KL, że do kosztów cross-financingu w priorytecie VII
zaliczyć możemy materiały biurowe, kiedy te materiały wypisano również jako
przykład w kosztach pośrednich projektu.
Definicja cross-financingu oraz kosztów pośrednich uległa zmianie w
przekazanej do konsultacji IP wersji Systemu realizacji PO KL. Należy zauważyć,
iż materiały biurowe nie są finansowane w ramach cross-financingu gdyż mogą być
kwalifikowalne ze środków EFS. Zgodnie ze zaktualizowaną definicją kosztów
pośrednich można w ich ramach rozliczać wydatki na materiały biurowe.
Jak będzie wyglądała
kwestia przepływów finansowych w przypadku gdy projekt systemowy będzie
realizowany przez kilka OPS lub PCPR w partnerstwie?
Przepływy finansowe w projektach realizowanych w formie partnerstwa
określone powinny zostać w umowie partnerstwa. Istotne jest aby umowa
przewidywała, iż środki na dofinansowanie projektu przekazywane są liderowi
partnerstwa, który następnie przekazuje je pozostałym partnerom.
Czy sfinansowanie
przewodnika dla osoby niewidomej obejmuje również psa-przewodnika?
IZ nie widzi przeciwwskazań do kwalifikowania wydatków w postaci
finansowania psa-przewodnika dla osoby niewidomej, o ile jest to zgodne z celem
projektu.
W jaki sposób OPS i PCPR
ma zapewnić obowiązkowy wkład własny do projektu? Budżet JST jest zatwierdzany
najpóźniej w grudniu.
Zapewnienie wkładu własnego OPS i PCPR nie musi oznaczać wniesienia
dodatkowych środków pieniężnych do projektu. Szczegółowe zasady wnoszenia
wkładu do projektów OPS i PCPR zawierają Zasady
przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych OPS, PCPR oraz
ROPS w ramach PO KL.
Jak należy rozumieć
zapis Systemu realizacji, który stanowi, że koszty wynagrodzenia dotychczas
zatrudnionych pracowników pomocy społecznej bezpośrednio realizujących zadania
na rzecz aktywnej integracji są wkładem własnym do projektu? Czy oznacza to, że
za wkład własny do projektu należy uznać 100% kosztów wynagrodzenia dotychczas
zatrudnionego pracownika pomocy społecznej, który bezpośrednio realizuje
zadania na rzecz aktywnej integracji?
Nie. Zasady kwalifikowalności wynagrodzeń zostały zawarte w Wytycznych w
zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL. Zgodnie z zapisami tych
Wytycznych, jako wkład własny JST można wykazać odpowiedni % kosztów
zatrudnienia pracownika socjalnego, realizującego zadania w projekcie. Kwota ta
powinna zostać wyliczona jako % od całości wynagrodzenia tego pracownika biorąc
pod uwagę czas pracy, który poświęca on na realizację projektu (np. czas
prowadzenia kontraktów socjalnych, pracy socjalnej, organizowania programu
aktywności lokalnej czy działań na rzecz osób niepełnosprawnych).
Jak powiaty powinny
zaksięgować środki z PFRON oraz proszę o podanie podstawy prawnej do
przekazania tych środków na wkład własny projektu systemowego PCPR?
IZ nie określa zasad księgowania środków z
PFRON. Natomiast zasady prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej projektu
określone zostały w Zasadach finansowania PO KL. Podstawą kwalifikowania
środków PFRON jako wkładu własnego projektu systemowego są Wytyczne w zakresie
kwalifikowania wydatków w ramach PO KL. Jeżeli dany wydatek jest kwalifikowalny
w ramach projektu, może zostać również wniesiony jako wkład własny.
Zgodnie z Systemem
realizacji PO KL wkładem własnym JST do projektu mogą być m.in. zasiłki celowe
i okresowe oraz wynagrodzenie pracownika. W związku z powyższym proszę określić
czy wkład własny beneficjenta systemowego powinien być przelany na konto
projektu, czy może on pozostać w budżecie JST?
W ramach PO KL nie wprowadzono wymogu, aby
wszystkie wydatki w ramach projektu były wypłacane ze środków zgromadzonych na
rachunku bankowym projektu. Z uwagi na powyższe, wydatki finansowane ze środków
własnych beneficjenta w ramach wkładu własnego, mogą być ponoszone z rachunków
bankowych innych niż rachunek projektu.
Czy grupę docelową w
7.1.1 mogą stanowić osoby pracujące na umowy cywilno-prawne (zlecenie, o
dzieło), osoby na świadczeniu przedemerytalnym i wcześniejszej emeryturze
(korzystające ze świadczeń pomocy społecznej)?
Zgodnie z obecnymi zapisami dokumentów programowych i linią demarkacyjną
między Priorytetami w PO KL osoby zatrudnione (na podstawie jakiejkolwiek formy
umowy) mogą być wspierane w ramach Priorytetu VIII. Wsparcie w ramach
Priorytetu VII udzielane jest osobom: w wieku aktywności zawodowej,
korzystającym z pomocy społecznej i nie posiadającym zatrudnienia - przy czym
fakt ten w ramach projektów systemowych jest stwierdzany przez pracownika
socjalnego w drodze wywiadu środowiskowego oraz potwierdzany odpowiednim
oświadczeniem osoby biorącej udział w projekcie.
Czy można objąć
wsparciem w ramach projektów systemowych ops i pcpr osoby niepełnosprawne
posiadające prawo do renty socjalnej lub renty szkoleniowej?
IZ nie widzi przeciwwskazań o ile zachowane zostaną podstawowe warunki
rekrutacji do projektu.
Czy z młodzieżą w wieku
15-25 lat, której będzie udzielane wsparcie w ramach 7.1.1 muszą być zawierane
kontrakty socjalne?
Wybór instrumentu wsparcia zależy od beneficjenta. Warunki wsparcia i jego
instrumentarium zostały określone w „Zasadach…”.
Kiedy podatek VAT będzie kwalifikowalny?
Podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za wydatek kwalifikowany
tylko wtedy, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez
beneficjenta oraz beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od
towarów i usług (VAT). W przypadku, gdy VAT może zostać częściowo odzyskany
przez beneficjenta, kwalifikowalna jest tylko część, która nie może zostać
odzyskana.
Czy OPS/PCPR realizując projekty systemowe
mogą współpracować z organizacjami pozarządowymi?
OPS oraz PCPR mogą realizować działania z zakresu projektu systemowego w
partnerstwie realizacji – co oznacza możliwość
zlecenia części zadań podmiotom spoza sektora finansów publicznych w
trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub
podmiotom z sektora finansów publicznych w trybie porozumienia.
OPS oraz PCPR mogą realizować działania z zakresu projektu systemowego w
partnerstwie relacji - co oznacza wspólną realizację zadania przez beneficjenta
i podmioty spoza sektora finansów publicznych.
Jaka jest określona maksymalna wysokość
środków finansowych przypadająca na jedną osobę uczestniczącą w projektach
systemowych OPS?
Kalkulowany przeciętny koszt wydatków na jedną osobę objętą wsparciem w
ramach kontraktu socjalnego lub programu aktywności lokalnej określony jest w „Zasadach
przygotowania…”:
a) w przypadku projektów w zakresie
rozwoju form aktywnej integracji:
- wsparcie w ramach projektu uzależnione jest od liczby osób objętych
kontraktem socjalnym lub programem aktywności lokalnej,
- kalkulowany koszt wsparcia na osobę aktywizowaną w ramach kontraktu socjalnego wynosi 5 000,00 zł.
- kalkulowany koszt wsparcia na osobę aktywizowaną w ramach programu aktywności lokalnej wynosi 2 000,00 zł.
b) w przypadku projektów w zakresie
upowszechniania aktywnej integracji i pracy socjalnej:
- wydatki na wsparcie zatrudnienia dodatkowych pracowników socjalnych (lub
doradców ds. osób niepełnosprawnych) dokonywane są do wysokości 4 000,00
zł. na jedną osobę miesięcznie, z tym że wydatki na jednego pracownika nie mogą
być wyższe niż 150% przeciętnego wynagrodzenia w ośrodku pomocy społecznej lub
powiatowym centrum pomocy rodzinie.
- wydatki na koszty wynagrodzenia wynikające z dodatkowych zadań (wynikających
z projektu) dla pracowników pomocy społecznej bezpośrednio realizujących
zadania na rzecz aktywnej integracji w formie premii lub dodatków dokonywane są
do wysokości 5% kwoty dofinansowania na realizację zadania w zakresie aktywnej
integracji (wsparcie nie dotyczy pracownika zatrudnionego z dofinansowania ze
środków projektu).
W jaki sposób należy wprowadzać zmiany w
projekcie systemowym?
Dopuszczalne jest dokonywanie przesunięć w rezultatach projektu
(wskaźnikach produktu) określonych w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie do
10% wartości wskazanych we wniosku o dofinansowanie bez konieczności
informowania podmiotu będącego stroną umowy. Powyższe przesunięcia nie mogą
jednak powodować zmian o więcej niż 10% środków alokowanych na dane zadanie w
ramach budżetu projektu określonego we wniosku o dofinansowanie. Ponadto
powyższe przesunięcia nie mogą zmieniać proporcji pomiędzy wydatkami na
wynagrodzenia personelu w ramach danego zadania, a wydatkami na realizację
całości danego zadania. Wszelkie inne odstępstwa od założeń określonych w
zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie traktowane są jako zmiany w projekcie i
wymagają zgłoszenia oraz uzyskania pisemnej zgody podmiotu będącego stroną
umowy w terminie 15 dni roboczych od otrzymania zgłoszenia zmiany. Niemniej
jednak, zatwierdzenie zmian w projektach nie wymaga formy aneksu do umowy.
W przypadku wprowadzania zmian do projektu, wydatki wynikające z tych zmian
mogą zostać uznane za kwalifikowalne pod warunkiem zatwierdzenia zmian w
projekcie przez podmiot będący stroną umowy. W związku z powyższym, w takiej
sytuacji, beneficjent do czasu zatwierdzenia zmian przez podmiot będący stroną
umowy ponosi wydatki na własne ryzyko.
Czy w ramach projektu można zatrudnić
księgową/ księgowego, który zajmie się rozliczaniem projektu, jeżeli tak to czy
można zrobić w formie umowy- zlecenia i czy może być w takiej formie
zatrudniona osoba na stałe pracująca w PCPR/OPS?
W ramach projektu możliwe jest zatrudnienie księgowej rozliczającej
projekt. Może to być forma umowy- zlecenia. Nie może to być jednak osoba
zatrudniona na stałe w PCPR/OPS. Dopuszczalna jest sytuacja, w ramach której
księgowa pracuje w jednostce na pół etatu, a na drugie pół etatu zatrudniona
jest w projekcie do zadań związanych z obsługą projektu. Ponadto możliwe jest
oddelegowanie do projektu księgowej zatrudnionej w jednostce. W takim przypadku
osoba ta otrzymuje nowy zakres obowiązków i wykonuje zadania związane z obsługą
finansowo- księgową projektu.
Czy w ramach projektu można zatrudnić
kierownika/koordynatora, który zajmie się zarządzaniem projektem, jeżeli tak to
czy można to zrobić w formie umowy-zlecenia i czy może być w takiej formie
zatrudniona osoba na stałe pracująca w PCPR/OPS?
W przypadku zatrudnienia koordynatora obowiązuje taka sama zasada jak przy
zatrudnianiu księgowej.
Czy kierownik OPS lub zastępca
kierownika może być koordynatorem w projekcie systemowym?? Czy i w jakiej
formie, dyrektor OPS czy PCPR może otrzymywać dodatkowe wynagrodzenie lub czy
część jego dotychczasowego wynagrodzenia może być finansowana ze środków
projektu?
Kierownik OPS nie powinien być koordynatorem projektu OPS, gdyż koliduje to
z jego obowiązkami wykonywanymi na podstawie umowy o pracę. Jednocześnie, w
wyjątkowych przypadkach – tj. gdy możliwość zatrudnienia osoby do koordynacji
projektu systemowego jest znacznie ograniczona (np. z powodu niewielkich
środków finansowych na jego realizację) kierownik może pełnić tę funkcję w
ramach swoich standartowych obowiązków wykonywanych na podstawie umowy o pracę.
Jednocześnie w takiej sytuacji jego wynagrodzenie nie ulega zmianie, natomiast
na podstawie przepisów regulujących wynagrodzenie kierownika jednostki może być
wypłacana premia w wysokości wynikającej z czasu pracy poświęcanego na
koordynację projektu. Natomiast co do zasady, gdy kierownik jednostki nie jest
jednocześnie koordynatorem projektu, z uwagi na prowadzony przez nich nadzór
merytoryczny realizowanych projektów można w ramach kosztów pośrednich projektu
wykazać tzw. „koszty zarządu”. „Koszty zarządu” powinny zostać określone w
racjonalnej wysokości, w zależności od czasu pracy poświęconego przez
kierownika jednostki za nadzór nad realizacją projektu. „Koszty zarządu” nie są
możliwe do sfinansowania w projekcie, w którym kierownik jednostki pełni
jednocześnie rolę koordynatora projektu.
Czy kierownik OPS może
być koordynatorem na umowę-zlecenia w ramach projektu konkursowego, jeśli
dotyczyć on będzie zadań realizowanych ustawowo przez OPS?
Kierownik OPS nie powinien być koordynatorem projektu konkursowego OPS,
gdyż koliduje to z jego obowiązkami wykonywanymi jako kierownika jednostki.
Zadania koordynatora wymagają bowiem poświęcenia przez niego odpowiednich
nakładów czasu i pracy. Jednocześnie nie jest możliwe wykonywanie na podstawie
umowy cywilnoprawnej tych samych obowiązków, które kierownik jednostki (dotyczy
to również innych pracowników) ma określone w swoim zakresie obowiązków
realizowanych na podstawie umowy o pracę.
Czy dyrektor/kierownik OPS, PCPR może na podstawie
upoważnienia przekazać kompetencje, o których mowa w punkcie 5.3.6 Zasad przygotowania…(tj. dotyczące oceny
kosztów instrumentów aktywnej integracji) kierownikom - bezpośrednim
przełożonym pracowników socjalnych realizujących poszczególne kontrakty
socjalne.
Dyrektor/kierownik OPS lub PCPR może na
podstawie upoważnienia zlecić kompetencje o których mowa w punkcie 5.3.6.
Zasady przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych Ośrodków
Pomocy Społecznej, Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie oraz Regionalnego
Ośrodka Polityki Społecznej w ramach PO KL 2007-2013 kierownikom- bezpośrednim
przełożonym pracowników socjalnych realizujących poszczególne kontrakty
socjalne. Należy jednak pamiętać, że za nadzór merytoryczny i prawidłowy
przebieg realizacji projektu systemowego odpowiada dyrektor/kierownik OPS lub
PCPR.
Jak należy rozpisać budżet
projektu (w podziale na koszty ogółem projektu – pkt 4.1 (wniosku o dof.),
wnioskowane dofinansowanie – pkt 4.4 oraz wkład własny – 4.3) dla OPS lub PCPR
w związku z zaplanowanymi środkami w załączniku 1 do PD, przy uwzględnieniu 10%
wkładu własnego, jaki te jednostki zobowiązane są zapewnić do realizacji
projektu, co z kolei będzie miało swoje odzwierciedlenie w zapisach § 4 ust. 2
i ust. 3 umowy ramowej.
Budżet projektu należy rozpisać zgodnie z
instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie. Załącznik nr 1 do Planu Działania dla Priorytetu VII na lata 2007-2013
zawiera środki uwzględniające wkład własny beneficjenta systemowego. W związku
z tym środki przekazane w formie dotacji rozwojowej będą faktycznie mniejsze
niż te zawarte w Załączniku. Jeżeli np. gmina X według Załącznika ma kwotę 10 000 zł do zakontraktowania i na taką
kwotę złożyła wniosek o dofinansowanie, to w budżecie projektu w punkcie 4.1
wykazuje kwotę 10 000 zł, w punkcie 4.3 wkład własny wykazuje 1 000
zł (10 % wartości projektu zgodnie z zapisami w Planie Działania) i w takiej wysokości ma obowiązek zapewnić wkład
własny aby uzyskać dofinansowanie, natomiast w punkcie 4.4 wykazuje kwotę
9 000 zł co stanowi kwotę dotacji rozwojowej.
W związku z pkt 2 – jak
OPS i PCPR zobowiązane będą do rozliczania przekazanych środków, czy w myśl § 7
ust. 6 umowy ramowej OPS i PCPR zobowiązany będzie do rozliczania 100%
otrzymanej dotacji rozwojowej? Jak natomiast należy postępować w przypadku
rozliczania wkładu własnego.
OPS i PCPR zobowiązane są do rozliczenia
100% dotacji rozwojowej jak również wkładu własnego zgodnie z Zasadami Finansowania PO KL 2007-2013.
Zgodnie z punktem 4.3.5 Zasad przygotowania… niezależnie od
sposobu realizacji zadań w ramach projektu OPS i PCPR są obowiązani zainicjować
zawiązanie partnerstwa zadaniowego z powiatowym urzędem pracy. Czy partnerstwo
zadaniowe należy traktować jako partnerstwo realizacji (np. w zakresie
realizacji i finansowania prac społecznie użytecznych) i w związku z tym
partnerstwo zadaniowe należy wskazać jako partnerstwo realizacji w punkcie 2.8 Partnerzy wniosku o dofinansowanie
realizacji projektu i w związku z tym czy w przypadku OPS realizując
partnerstwo zadaniowe może OPS ubiegać się o premię za partnerstwo przewidzianą
w PD.
Premia przewidziana w Planie Działania
przeznaczona jest tylko w przypadku, gdy projekt realizują wspólnie beneficjenci projektu
systemowego Priorytetu VII ( np. OPS-y z dwóch sąsiednich gmin), co zapisane
jest w punkcie 4.2 Zasady przygotowania,
realizacji i rozliczania projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej,
Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie oraz Regionalnego Ośrodka Polityki
Społecznej w ramach PO KL 2007-2013. Zawiązanie partnerstwa z powiatowym urzędem pracy nie
uprawnia do otrzymania premii. Natomiast zgodnie z punktem 4.3 Zasady przygotowania, realizacji i
rozliczania projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej, Powiatowych
Centrów Pomocy Rodzinie oraz Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w ramach
PO KL 2007-2013 OPS i PCPR w trakcie realizacji projektu systemowego
zobowiązany jest zawiązać partnerstwo z PUP na zasadach określonych w punkcie
4.3.5.
Zgodnie z pkt 4.1 a) Zasad
przygotowania, realizacji i rozliczania... w przypadku grupy docelowej za
osoby długotrwale korzystające ze świadczeń pomocy społecznej uważa się osoby
korzystające ze świadczeń powyżej 12 miesięcy. Jak należy interpretować ten
zapis? Czy z projektu systemowego będzie mogła skorzystać osoba, która była
klientem OPS np. przez 6 lat, potem nie korzystała z pomocy i od 0,5 roku ponownie
została objęta pomocą OPS? Czy może w dniu przystąpienia do projektu musi
spełniać ten warunek i korzystać z pomocy OPS nieprzerwanie powyżej 12
miesięcy?
Grupy docelowe wymienione w Zasady
przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych Ośrodków Pomocy
Społecznej, Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie oraz Regionalnego Ośrodka
Polityki Społecznej w ramach PO KL 2007-2013 maja charakter przykładowy. Według
Szczegółowego Opisu Priorytetów PO KL 2007-2013 grupa docelowa projektów
systemowych w Priorytecie VII powinna spełniać jednocześnie trzy warunki :
korzystać z pomocy społecznej, być w wieku aktywności zawodowej oraz być osobą
niepracującą. W szczególności dotyczy to m. in. Osób długotrwale korzystających
z pomocy społecznej (powyżej 12 miesięcy). Jednak osoba, która spełnia
jednocześnie trzy ww. warunki może być beneficjentem ostatecznym projektów
systemowych, nawet jeśli korzysta z pomocy społecznej krócej niż 12 miesięcy.
Co należy rozumieć przez
koszty vouchera - prośba o definicje i sprecyzowanie. Jak rozumieć samodzielny
zakup usług społecznych? Jak samodzielny zakup usług społecznych odnieść do
prawa zamówień publicznych? Czy OPS przekazuje środki i to od wspieranej osoby
zależy jakie usługi społeczne zakupi czy to od OPS zależy wybór formy i
instytucji – usługodawcy, skoro wykaz usług określa OPS? Jakie usługi społeczne
mogą znaleźć się w takim wykazie?
Voucher na samodzielny zakup usług społecznych jest
instrumentem aktywizacji społecznej, który nie będzie wykorzystywany do momentu
pojawienia się odpowiednich wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego oraz
uszczegółowienia zapisów w nowych Zasady
przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych Ośrodków Pomocy
Społecznej, Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie oraz Regionalnego Ośrodka
Polityki Społecznej w ramach PO KL 2007-2013 przygotowanych przez
Instytucje Zarządzającą.