Priorytet VIII
Pytania i odpowiedzi dotyczące konkursu I/9.6.2/A/12
Pytania i odpowiedzi dotyczące konkursu nr II/8.1.1/B/12 na tzw. „operator wsparcia”
Pytania i odpowiedzi: konkurs I/8.1.1/A/12
Pytania i odpowiedzi dotyczące konkursu I/8.1.2/A/12
Odpowiedzi na pytania ze spotkania informacyjnego dot. Priorytetu VIII z dn. 27.09.2011r.
Odpowiedzi na pytania ze spotkań informacyjnego dot. konkursu III/8.1.1/C/11 (08.06.11r.) - część II
Zaktualizowany FAQ dotyczący kwalifikowalności wydatków. Dokument zawiera m. in. nowe zagadnienia oraz zmienioną interpretację dotyczącą podwójnego finansowania w kontekście urlopu wypoczynkowego - pobierz plik
Odpowiedzi na pytania ze spotkań informacyjnych dot. konkursów I/7.2.2/A/11 (18.04.11r.) oraz II/8.1.1/A/11 (19.04.2011r.)
W opinii IOK, wybranie zleceniobiorcy do realizacji szkoleń objętych pomocą publiczną przed terminem złożenia wniosku o dofinansowanie realizacji projektu nie jest właściwym postępowaniem ponieważ wybór podwykonawcy powinien być dokonany zgodnie z procedurami określonymi w ustawie Prawo Zamówień Publicznych (PZP) jak i Zasadzie konkurencyjności, a możliwość kontroli poprawności zastosowanych procedur przez projektodawcę występuje tylko w odniesieniu do dokumentów powstałych w okresie realizacji projektu. Ponadto realizacja projektów objętych pomocą publiczną w celu uzyskania wymaganego „efektu zachęty” może rozpocząć się nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie realizacji projektu. W związku z powyższym wcześniejsze dokonanie wyboru podwykonawcy może być traktowane jako wstępne rozeznanie rynku przez projektodawcę (pozaprojektowe i niepodlegające kontroli) i co najwyżej może być podstawą do opracowania wstępnych założeń służących wyborowi podwykonawcy (np. ustalenie kosztów realizacji usługi) zgodnie z procedurami określonymi w PZP lub Zasadzie konkurencyjności.
W związku z powyższym w opinii IOK nie można dokonać wyboru podwykonawcy do realizacji usługi szkoleniowej przed terminem rozpoczęcia realizacji projektu, który w przypadku projektów objętych regułami udzielania pomocy publicznej nie może być terminem wcześniejszym niż data złożenia wniosku o dofinansowanie realizacji projektu.
Termin realizacji określony we wniosku aplikacyjnym oraz warunki konkursu dotyczą partnerstwa rozumianego zarówno jako partnerstwo instytucji uprawnionych do aplikowania o środki (partnerstwo polegające na wspólnym przygotowaniu i realizacji projektu, które powstaje w oparciu o zapisy punktu 5.8 dokumentacji konkursowej), jak również jako rodzaj (typ) projektów podlegających dofinansowaniu tj: "pomoc w tworzeniu partnerstw lokalnych…", dla którego warunki określono w punkcie 5.2 dokumentacji konkursowej.
Jeśli partnerem jest Klub pracy jaką formę organizacyjną wybieramy i zaznaczamy w GWA?
Zgodnie z zapisami w punkcie 5.1 dokumentacji konkursowej konkursu otwartego nr I/8.1.2/A/10 o dofinansowanie projektów mogą ubiegać się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą). Oznacza to, że partnerem może być podmiot, w ramach którego działa Klub pracy i wówczas w GWA należy wskazać formę organizacyjną tego podmiotu.
Czy są prowadzone prace nad rozporządzeniem zwalniającym prowadzących działalność z 8.1.2 od odprowadzania podatku dochodowego od dotacji?
Art. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych wprowadził nowe zwolnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych - dodanie do art. 21 ust. 1 ustępu 136 i 137. Punkty te dotyczą płatności z BGK. Dotacje celowe zwolnione są z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w w/w art. 21 ust. 1 pkt 129, pkt 136 i pkt 137 nie będą uznawane za koszty uzyskania przychodów, zgodnie z brzmieniem przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Czy w ramach Poddziałania 8.1.2 mogą być realizowane (oprócz
konferencji) materiały multimedialne, np. filmy informacyjne ?
Realizując projekty
w ramach PO KL można ubiegać się m.in. o środki finansowe dzięki, którym będzie
możliwe wyprodukowanie materiałów multimedialnych w tym filmów, które np.
pozwolą wzmocnić jakość przekazu treści istotnych z punktu widzenia
realizacji określonego typu wsparcia. Produkcja tego typu materiałów (z
wyłączeniem typów projektów polegających na organizacji kampanii informacyjnych
i promocyjnych) nie może być jednak podstawowym elementem realizowanego
projektu, a jedynie elementem dodatkowym, a poniesione na ich produkcję
nakłady nie powinny pochłaniać w porównaniu z innymi działaniami merytorycznymi
znaczących kosztów.
Czy wnioskodawcą w konkursie może być np. cech rzemiosł, czyli
organizacja skupiająca różnych (najczęściej małych) pracodawców ?
O dofinansowanie
mogą występować wszystkie podmioty – z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy
osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów
odrębnych), które spełniają kryteria określone w Dokumentacji konkursowej, z
wyłączeniem podmiotów określonych w art. 211 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o
finansach publicznych
(Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). W przypadku „cechu rzemiosł” dodatkowym
czynnikiem określającym możliwość aplikowania przez tego typu organizacje jest
ich zdolność do samodzielnego podejmowania czynności prawnych i finansowych
(działają jako jednolite podmioty wpisane do ewidencji działalności
gospodarczej, KRS, rejestru stowarzyszeń, itp.)
Czy szkolenia z obsługi wózków widłowych będą szkoleniami
specjalistycznymi ?
Zgodnie z
definicjami zawartymi w SzOP PO KL:
Szkolenie
ogólne - szkolenie teoretyczne lub
praktyczne, prowadzące do zdobycia przez pracownika kwalifikacji, które będzie
mógł on wykorzystać zarówno na obecnym stanowisku pracy u danego
beneficjenta pomocy, jak również na przyszłych stanowiskach pracy oraz
na innych polach działalności zawodowej.
Szkolenie
specjalistyczne - szkolenie teoretyczne lub praktyczne, prowadzące
do zdobycia przez pracownika kwalifikacji zasadniczo i bezpośrednio przydatnych
na obecnym lub przyszłym stanowisku pracy u danego beneficjenta pomocy
oraz bezpośrednio powiązanych ze specyfiką prowadzonej przez niego
działalności, których nie będzie mógł on wykorzystać lub też będzie mógł
wykorzystać w ograniczonym stopniu w innych przedsiębiorstwach lub na
innych polach działalności zawodowej.
W związku z
powyższym jeżeli nie mamy do czynienia ze szkoleniami z zakresu obsługi
unikalnych wykorzystywanych np. tylko w danym przedsiębiorstwie urządzeń lecz ze
szkoleniem dotyczącym obsługi sprzętu powszechnie wykorzystywanego np. w innych
przedsiębiorstwach będziemy mieli do czynienia ze szkoleniami ogólnymi.
Czy realizując w projekcie
szkoleniowym, kurs języków obcych, skierowany do osób pracujących będziemy
mieli do czynienia z pomocą publiczną ?
Aby wykluczyć
występowanie pomocy publicznej w projektach szkoleniowy możliwych do realizacji
w ramach Poddziałania 8.1.1 należy pamiętać, że takie szkolenia powinny być
skierowane do osób pracujących, które z własnej inicjatywy są
zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnianiem lub podwyższaniem kwalifikacji i
umiejętności (poza godzinami pracy). Natomiast wszystkie podmioty
biorące udział w realizacji projektu muszą być niezależne od pracodawcy
uczestnika szkolenia. Szkolenie powinno odbywać się poza miejscem pracy
uczestników, nabór na szkolenie powinien być otwarty dla wszystkich
zainteresowanych oraz pracownicy zatrudnieni w jednym miejscu pracy (u
jednego pracodawcy) nie powinni stanowić więcej niż 20% uczestników jednego szkolenia w ramach tego samego
projektu.
Czy „osoby odchodzące z rolnictwa” objęte wsparciem w ramach
Poddziałania 8.1.2 muszą w trakcie uczestnictwa lub po ukończeniu projektu
wyrejestrować się z KRUS ?
Zgodnie z
definicją zawartą w SzOP PO KL za osobę odchodzącą z rolnictwa uważa się
„rolnika ubezpieczonego w KRUS lub jego domownika (w rozumieniu przepisów
ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników),
zamieszkującego w gminie wiejskiej i miejsko-wiejskiej oraz w mieście do 25
tys. mieszkańców, który wykonuje działalność rolniczą, lecz w momencie przystąpienia
do projektu składa oświadczenie o zamiarze podjęcia zatrudnienia w
obszarach niezwiązanych z działalnością rolniczą lub o zamiarze podjęcia
pozarolniczej działalności gospodarczej. Złożenie ww. oświadczenia nie jest
jednoznaczne ze zobowiązaniem zaprzestania prowadzenia działalności rolniczej oraz
nie nakłada na uczestnika projektu obowiązku wyrejestrowania się z KRUS.
Czy samodzielne publiczne zakłady
opieki zdrowotnej (SP ZOZ) mogą w ramach Poddziałania 8.1.1 występować o
dofinansowanie realizacji projektów szkoleniowych dla swoich pracowników ?
Zgodnie
z opinią IZ PO KL, SP ZOZ nie powinny być traktowane jako przedsiębiorstwa, a
co za tym idzie – beneficjenci pomocy publicznej. W związku z powyższym, nie
mogą korzystać ze wsparcia oferowanego w ramach I i II typu operacji
Poddziałania 8.1.1. Jednocześnie z obecnie obowiązującymi zapisami SzOP PO KL
pracownicy SP ZOZ mogą z własnej inicjatywy uczestniczyć w projektach
realizowanych w ramach III typu operacji Poddziałania 8.1.1.
Czy osoby pracujące prowadzące dodatkowo działalność
gospodarcza mogą być uczestnikami projektów realizowanych w ramach III typu
„szkolenia, kursy …. skierowane do dorosłych osób pracujących ….”?
Osoby
pracujące, które z własnej inicjatywy są zainteresowane podnoszeniem i
uzupełnianiem kwalifikacji mogą być uczestnikami projektów realizowanych w ramach III typu operacji Poddziałania 8.1.1
przy czym osoby, które prowadzą również działalność gospodarczą w rozumieniu
art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.
U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.) są traktowanie jako
przedsiębiorcy. W związku z powyższym osoby takie zgodnie z obwiązującymi
zapisami SzOP PO KL mogą być tylko uczestnikami projektów realizowanych
ramach I i II typu operacji Poddziałania
8.1.1